Onko sinulla ongelmia löytää hyviä laatutavoitteita palvelun laadulle?
Tästä blogista saat vinkkejä, kuinka löydät helposti laatutavoitteita jo seurattavista toiminnoista. Lisäksi saat hyvän työkalun, kuinka huomioit palvelun kaikki eri osa-alueet tavoitteita asettaessasi.
Edellisessä blogissani pohdin, millainen on hyvä laatutavoite. Annoin kahdeksan ohjetta, josta on hyötyä tavoitteita asettaessa. Mutta, jatketaan etsimällä hyviä tavoitteita.
Näin me hyödynsimme jo seurattavia toimintoja laatutavoitteissa.
Niinkuin edellisessä blogissa kirjoitin, palvelun laatu muodostuu hyvin monesta eri osatekijästä. Tieto tuosta tosiasiasta tuotti minulle aluksi lisätuskaa miettiessäni palvelun laadulle tavoitteita. Kyselin, mikä olisi kyllin hyvä tavoite, mitä palvelun osa-aluetta mittaisin ja mistä niitä ideoita löytyisi hyviksi tavoitteiksi?
Ensimmäinen vinkki tuli tietysti strategiasta. Julkisessa organisaatiossa johto ja luottamushenkilöt olivat luoneet suuntaviivat. Sovelsimme niitä omaan toimintaan.
Strategian lisäksi, hyvä suunnannäyttäjä oli laatupolitiikka.
Seuraavat vinkit löytyivät sote-alan yrityksille asetetuista lakisääteisiä velvoitteita. Esimerkiksi henkilökunnalle on tietty lakisääteinen koulutusvelvollisuutensa, josta myös työnantajan on huolehdittava.
Henkilöstön moninainen osaaminen on hyvän palvelun tae. Siksi koulutusvelvoitteen saavuttaminen olikin yksi hyvä tavoite. Koulutusten määrän seuranta onnistui hienosti työvuorosuunnitteluohjelman avulla.
Vaatimusten esittäjä ei ole ainoastaan lainsäätäjä. Jos yritys myy palveluita, tilaaja asettaa myös omia vaatimuksiaan. Palvelulta tai tuotteelta vaaditaan tiettyä tasoa.
Tilaajan vaatimukset antoivat meille hyviä tavoitteita asiakasnäkökulmaan. Vaatimuksena oli esimerkiksi vuoteeseen hoidettavien asiakkaiden määrän pysyminen tietyllä tasolla.
Myös asukkaiden minimi ulkoilukertojen ja virkistystilaisuuksiin osallistumisen määrä viikossa oli määritelty. Nämä olivat myös meille tärkeitä laatutavoitteita. Olimmehan laatupolitiikassa luvanneet taata jokaiselle asiakkaalle turvallisen, yksilöllisen ja kokonaisvaltaisen hoidon.
Nämä kaikki tiedot saimme RAI-arvioinnin tuloksena. Arviointeja teimme puolivuosittain.
Olimme toki jo aiemminkin hyödyntäneet RAI-arviointien tuloksia laatutavoitteiden asettelussa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen RAI-vertailukehittämisen avulla saadaan myös oman toiminnan ja muiden samankaltaisten toimijoiden välistä hyvää vertailtavuutta.
Tasapainotettu tuloskortti eli Balansed Scorecard.
Hyväksi suunnannäyttäjäksi tavoiteasetteluun löytyi myös tasapainotettu tuloskortti eli Balansed Scorecard.
Se huomioi kaikki palveluun liittyvät näkökulmat; jotka ovat taloudellinen- asiakas- prosessi- ja oppiminen ja kasvu. Viimeisestä käyttäisin nimeä henkilöstön ja kehittymisen näkökulma. Tämä siksi, että henkilöstön on tärkeää näkyä konkreettisesti otsikossa.
Kaikista velvoitteista ei kuitenkaan ole hyviksi laatutavoitteiksi
Kirjoitin aiemmin, että yksi hyvän tavoitteen ominaisuus on sen kohdistuminen positiiviseen toimintaan. Kerronpa esimerkin, kuinka voi käydä, jos tavoite ei ole positiivinen:
Yrityksiä kannustetaan seuraamaan laatupoikkeamia. Mekin seurasimme esimerkiksi lääkepoikkeamia. Tästä sain idean, että otetaan tavoitteeksi lääkepoikkeamien vähentäminen. HUPS!
Kun poikkeamia aletaan seurata systemaattisesti, niiden määrä lisääntyy. Tai oikeastaan määrä ei lisäänny, vaan huomioiden ja kirjaamisten määrä lisääntyy. Tämä on hyvä, sillä olisi ikävää, jos poikkeamia ei kirjattaisi vain siksi, että se heikentää tavoiteltua tulosta.
Poikkeamien kirjaaminen on todella tärkeää. Niiden hyödyntäminen kehittämisessä onkin jo sitten toisen blogin aihe.
Neljä vinkkiä hyvien laatutavoitteiden kohteista
Kun pohdiskelin hyvän tavoitteen ominaisuuksia, toin esille, että hyvä tavoite on johdettu yrityksen strategiasta ja laatupolitiikasta.
Tutustu siis yrityksesi strategiaan ja laatupolitiikkaan vielä tarkemmin, sieltä löytyy johdon asettamat tavoitteet. Seuraavaksi mietitte henkilöstön kanssa, mitä ne merkitsevät juuri teidän työssänne. Sitten vaan tavoitteita asettamaan.
- Hyödynnä lakisääteisiä ja/tai tilaajan vaatimuksia
Tiedät varmaan sote-alan yrityksille asettamista lakisääteisistä velvoitteista. Lisäksi jos yrityksenne myy palveluita, tilaaja asettaa palvelulle vaatimuksia.
Joudutte mittaamaan ja seuraamaan velvoitteiden toteutumista, miksipä se ei voisi olla myös teidän laatutavoite.
Tämä helpottaa myös vertailtavuutta.
Eli jos pohdit, mikä on laadullisen mittarin hyvä taso, vertaa vaikkapa valtakunnalliseen tai paikallisten yrittäjien tasoon.
- Hyödynnä RAI-arvioinnin tuloksia
RAI- arviointia tehdään puolivuosittain monessa sote-alan organisaatiossa. Arviointien tuloksista ja yhteenvedoista on mahdollisuus saada hyviä tavoitteita.
RAI-arviointeja kehitettäessä, hyvää hoito- ja hoivapalvelun laadun tasoa on mietitty kansainvälisellä tasolla. Hyödynnä siis arviointeja, säästät aikaa ja vaivaa. Etsi vaan henkilöstösi kanssa sopivat aiheet, joista aloitatte.
- Tasapainotetusta tuloskortista löytyy kaikki näkökulmat tavoitteiden kohteille
Alussa kertomani palvelun moninaisuuteen löytyy selkeät näkökulmat Balansed Scorecardista. Mieti mitä haluaisit tavoitella asiakas- prosessi- henkilöstö- ja kehittäminen tai taloudellisen näkökulmaan liittyvistä toiminnoista. Jos löydät tavoitteet jokaiseen näkökulmaan, olet jo pitkällä.
Laatutavoitteita ovat jo miettineet monet tahot – ota tutkimukset käyttöösi
Palvelun laatu koostuu monesta eri tekijästä. Parhaaseen tulokseen pääset, kun tavoitteita asettaessa huomioit; asiakas- prosessi- henkilöstö- ja kehittäminen sekä taloudellisen näkökulman. Tavoitteita ei kuitenkaan tarvitse alkaa keksimään itse vaan hyviä aiheita saat lainsäätäjältä ja tilaajalta. Voit hyödyntää tavoitteita miettiessäsi myös esimerkiksi RAI-arvioinnin tuloksia.
Ps. En malta olla vielä hehkuttamatta Balansed Scorecardia. Sen näkökulmia voi hyödyntää monessa asiassa, esimerkiksi osaamiskartoituksissa, kehityskeskusteluissa ja vaikkapa palavereiden vakioasialistojen pohjissa.
Millaisia ajatuksia tavoiteasettelu sinussa herättää? Jätä kommenttisi alle ja aloita keskustelu!
Piditkö tästä artikkelista? Saat uusimmat blogikirjoitukset suoraan sähköpostiisi tilaamalla ne täältä
Haluatko saada laatujohtamisen avulla tehokkuutta ja hyvinvointia arkipäivän johtamiseesi Lue lisää täältä.
Vastaa