Tarina rakastamastani työstä ja minusta.

posted in: Blogin tarina, Yleinen

Yrittäjä tai esimies, tuntuuko sinusta usein, että päiväsi ovat toinen toistaan kiireisempiä ja niin sanotusti jatkuvaa tulipalojen sammutusta?

Ovatko tunnetilat väsymys ja riittämättömyyden tunne sekä vielä kaupan päälle huono omatunto?

Tiedän nuo tunteet, sillä minäkin olen kokenut juuri samoja tunteita.

Tässä tarinassa kerron, kuinka selätin nuo tunteet.

Aluksi hiukan työhistoriastani

Olen ollut sosiaali- ja terveys-alalla työssä jo vuodesta 1978. Esimiestyöt aloitin kotipalveluohjaajana vuonna 1987, pienen maalaiskunnan ainoana kotipalveluohjaajana.

Tieni jatkui sieltä suuremman organisaation palvelukseen. Suurimmaksi osaksi jatkoin työtä kotihoidon esimies- ja johtotehtävissä. Pienen hetken tosin piipahdin lastensuojelussa ja välillä vastuullani oli suurempia vanhustenhuollon kokonaisuuksia.

Aikaa näissä ympyröissä vierähti yhteensä noin 23 vuotta.

Vielä tein noin viiden vuoden rupeaman yksityisellä puolella johtamis- ja kehittämistöissä.

Olin muun muassa perustamassa yksityistä kotipalvelua, vastasin laitos- ja palveluasumisesta ja koko organisaation työsuojelusta.

Mieluisinta aikaa oli, kun toimin laatupäällikkönä. Tuona aikana saimme laadunhallintajärjestelmä ISO-9001 sertifioitua ja toimimaan arjen viitoittajana.

Kuinka työ vanhustenhuollossa on muuttunut kolmenkymmenen vuoden aikana?

Sanomattakin on selvää, että työelämä ja vanhuspalvelujen kenttä ovat muuttuneet paljon työssäoloaikanani. Muutamia asioita mainitakseni;

Kotipalvelussa työntekijöiden työn luonne on muuttunut radikaalisti.

Perinteisesti heidän työnsä pääpaino oli asiakkaiden kodin hoidossa. Myöhemmin alettiin kotona hoitaa entistä huonokuntoisempia asiakkaita, joten pääpaino muuttui kodista asiakkaiden hoitoon.

Heidän täytyi ottaa haltuun myös terveydenhoidolliset asiat. Lisäksi päivätyöstä siirryttiin kolmivuorotyöhön.

Muutos on näkynyt myös laitos- ja palveluasumisen kentässä. Asiakkaat siirtyvät sinne vasta kuin tarvitsivat todella paljon apua.

Sosiaalipalveluihin ovat tulleet sähköiset asiakastietojärjestelmät. Monelle työntekijälle tämä on ollut haasteellista, sillä osa heistä oli käyttänyt tietokonetta sitä ennen todella vähän.

Olen kouluttanut yhteensä työelämäni aikana yli 200 työntekijää tietojärjestelmien käyttöön.

Voit uskoa, että tämä kaikki edellä mainittu on vaatinut meiltä esimiehiltä hyvää muutosjohtamisen taitoa. Samaan aikaan, esimiesten määrä työntekijää kohden on vähentynyt.

Miten itse olen kokenut työn muutoksen?

Olen aina tehnyt työtäni vahvalla motivaatiolla. Niin kuin jo kerroin, muutoksia tapahtui paljon ja aina innostuin uusista haasteista. Projektit seurasivat toistaan, nautin työstäni täysin rinnoin.

Halusin tehdä vanhustyöstä tavoitteellisen, kuntouttavan, osallistavan ja kaikkea sen väliltä.

Mutta, kaiken tämän lisäksi johtamistyön arkirutiinit veivät paljon aikaa. Onnekseni, olen ollut nopea oppimaan ja myös nopea työssäni ja päätöksissäni. Silti, elin useita vuosia kiireen keskellä ja ajoittain voimavarojeni rajoilla. Koin usein väsymystä, riittämättömyyden tunnetta, huonoa omaatuntoa, turhautuneisuutta.

Tuntui, että aikaa meni paljon tulipalojen sammutteluun (reaktiivinen johtaminen) ja yllätyksiä työn arjessa oli liikaa.

Pari kertaa olin täydellisen uupumuksen partaalla. En varmasti noina hetkinä pystynyt antamaan henkilöstölle tarpeeksi kannustusta ja tukea.

Nyt viimein vastaus siihen, kuinka selätin kiireen:

Viimeiset vuodet esimiehenä ovat olleet antoisia ja myös paljon helpompia kuin aiemmin. Selätin kiireen ja nautin työstäni joka ainoa hetki.

Mistä löytyi apu? Kuinka se oli mahdollista?

Kahdessa viimeisessä työpaikassani pääsin rakentamaan laadunhallintajärjestelmiä. Löysin avaimet sieltä.

Laatujärjestelmät edellyttävät suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta. Aluksi tällainen toiminta vie aikaa ja voimavaroja.

Tämä satsaus kannattaa, sillä kun työyhteisön pelisäännöt ja toimintatavat selkeytetään ja yhdistetään laadunhallintajärjestelmään, esimiesten aikaa/voimavaroja vapautuu henkilöstölle. Tästä taas seuraa, että työntekijöiden työhyvinvointi ja asiakkaan kokema laatu paranevat.

Kokemukseni mukaan, varsinkin lähiesimiehillä menee paljon aikaa juuri noihin arkisiin asioihin.

Pari esimerkkiä mainitakseni: Palavereita on paljon, mutta ne ovat lähinnä tiedotustilaisuuksia. Työntekijät eivät ehkä tunne tulleensa niissä kuulluksi.

Voisiko tiedottamisen hoitaa toisin ja voisivatko palaverit olla todellisia keskustelutilaisuuksia?

Tämä vaatii suunnitelmallisuutta viestintään sekä yhteneväisiä ja jämäköitä palaverikäytäntöjä.

Toiseksi, tietoa tuntuu olevan liikaa ja se on hajallaan. Viimeisimmät ohjeet ovat kadoksissa. Vastaan tulee usein vanhentuneita ohjeita tai lomakkeita. Tähän auttaa hyvin tehty dokumenttien hallintajärjestelmä.

Olen nähnyt työssäni, että moni tuore esimies saa nykyään heti aloitettuaan vastuulleen suuren määrän henkilökuntaa. Silti työn kokonaisuus pitäisi ottaa haltuun heti.

Moni kokee johtamisen haasteet ylikuormittavina ja syyttää siitä vielä itseään ja omaa kokemattomuuttaan.

Yrityksiin on rakennettu laadunhallintajärjestelmiä, mutta valitettavasti ne usein ovat jääneet kaukaiseksi arjesta.

Omassa työssäni helpotus löytyi siis hyvästä ja tehokkaasta arki- ja laatujohtamisesta.

Saimme aikaa vievät arkirutiinit automatisoitua. Tosin puhuisin mieluummin rutiinien rullaavuudesta tai soljuvuudesta. Automatisointi antaa ehkä käsityksen, että kone olisi tehnyt työt puolestamme – näin ei kuitenkaan tapahtunut. Yhtä kaikki, aikaa jäi enemmän henkilökunnalle.

Mikä parasta, pääsimme yhdessä kehittämään ja suunnittelemaan työtämme ja keskittymään onnistuneen asiakaskokemuksen vahvistamiseen.

Suuntaviivat työmme muutokseen saimme laadunhallintajärjestelmästä ja sovelsimme sitä oman työyhteisömme käyttöön. Samalla kaikki tämä edesauttoi laatujärjestelmän rakentamista.

Kyseessä on siis positiivinen kierre.

En väitä, että kaikki tapahtui hetkessä, emmekä suinkaan onnistuneet kaikessa ensimmäisellä kerralla. Tämä kuuluu asiaan, laatutyö on nimittäin jatkuvaa parantamista.

Voin auttaa Sinua ja työyhteisöäsi

Voit tehdä valmennuksessani työstäsi tavoitteellisen ja suunnitelmallisen.

Samalla edesautat omaa ja työyhteisösi hyvinvointia ja asiakkaitasi saamaan hyvän asiakaskokemuksen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *